TEMAT ZAJĘCIA: Zielony ogródek w kąciku przyrody.
Cele operacyjne:
Dziecko:
- zna nazwy wiosennych kwiatów ( bratki, pierwiosnki, przebiśniegi, krokusy);
- wie, w jaki sposób założyć hodowlę roślin w kąciku przyrody;
- wzbogaca swoje słownictwo ( wysiew nasion, rozsady, sadzonki, ogrodnik);
- potrafi działać zespołowo;
Metody: aktywne, słowne, czynne, oglądowe; Forma pracy: praca z całą grupą, zespołowa; Środki dydaktyczne: ilustracje kwiatów, napisy do globalnego czytania, zagadki, krzyżówka, kartoniki z literami, sylabami, skrzynki, ziemia, narzędzia, konewki, nasiona, cebule kwiatów, rozsady;
Przebieg zajęcia:
WSTĘP
- Dzieci siedzą na dywanie, oglądają ilustracje wiosennych kwiatów.
N. zapoznaje dzieci z nazwami wiosennych kwiatów: bratki, pierwiosnki, przebiśniegi, krokusy, następnie dzieci przyporządkowują nazwy kwiatów do ilustracji.
- Dzieci oglądają żywe eksponaty kwiatów, określają charakterystyczne ich cechy.
ROZWINIĘCIE
- Krzyżówka. N. czyta zagadki, zadaniem dzieci jest podanie prawidłowej odpowiedzi oraz uzupełnienie brakującej litery w wyrazie, dziecko odczytuje powstały wyraz.
- niedługo zima już stąd pryśnie, śnieg już przebiłem jestem…. ( przebiśnieg );
- bywa biała, różowa, czerwona, różowa, mówią o niej królowa kwiatów; ( róża );
- kwitną koło rzeczki, niebieskie kwiateczki, dobrą pamięć mają, jak się nazywają? ( niezapominajki );
- jak ten kwiatek się nazywa, co słowo "pan" w nazwie ukrywa? ( tulipan );
- to nie jest poezja tylko pachnąca …. ( frezja );
- młody góral w górach chwycił się za głowę, gdy zobaczył w śniegu kwiatek fioletowy ( krokus );
Odczytanie hasła: "bratek".
- Zadania dla dzieci:
- dzieci układają zdania ze słowem " tulipan";
- dzieci dokonują analizy słuchowej słowa " bratek";
- dzieci układają rym do słowa " stokrotka";
- dzieci określają barwę " pierwiosnka";
- Zabawa śródzajęciowa z elementami dramy:
Dzieci naśladują gestem, mimiką :
- "powolny wzrost roślin",
- "szybki wzrost roślin",
- "roślinę zmęczoną upałem",
- "roślinę na wietrze",
- "roślinę podczas deszczu".
- Zapoznanie dzieci ze sposobem wysiewania nasion do skrzynek, dokonywania rozsad, sadzenia cebul kwiatowych.
- Praca w grupach. N. dzieli dzieci na trzy zespoły. Każdy stolik oznaczony jest inną literą.
Dzieci przystępują do pracy. Każdy zespół wykonuje inną czynność. Dzieci przy stoliku z literą "N" wysiewają nasiona, drugi zespół przy stoliku z literą "R" dokonuje rozsad, dzieci siedzące przy stoliku oznaczonym literą "C" sadzą cebule kwiatowe. Po zakończeniu pracy dzieci myją ręce.
- "Zabawa z sylabami" dzieci siedząc na dywanie układają z sylab nazwy kwiatów, które sadziły, siały, rozsadzały. Przygotowane tabliczki będą służyły do oznaczenia doniczek.
- Umieszczenie skrzynek w kąciku przyrody.
N. rozmawia z dziećmi o warunkach życia roślin i sposobach ich pielęgnacji.
ZAKOŃCZENIE
- Eksperyment: N. umieszcza w kąciku przyrody doniczkę z rośliną. Przez kilka dni roślina nie będzie podlewana i będzie stała w zacienionym miejscu. Dzieci będą obserwowały, snuły przypuszczenia i wyciągały wnioski.
Opracowała: Janina Raszkowska Przedszkole Miejskie w Lubawie ul. Rzepnikowskiego 9 |